Startsida            Om s-mod            Snöskoter & Cross            Vår butik            Kontakta oss

FÖRETAGET

S-Mod AB eller Sundelin Modification AB som man också kan säga, startades under hösten 2007. Delägarna är Jon och Petter Sundelin

En vecka innan finanskrisen definitivt bröt ut sa Jon upp sig från Smidesverkstan.
Det har sedan dess varit sparsamt med semesterdagar.

Först jobbade Jon ensam i företaget fram till hösten 2009 då Petter började.
Båda har vi jobbat i olika omgångar vid Lycksele Smidesverkstad och vid Lycksele Industriservice här i Lycksele.

Redan för sådär 15 år sedan började Jon med ombyggnader på cyklar som gjordes om till mopeder med motorsågsmotorer som också prövades i en gocart.
Nästa bygge påbörjades sommaren när Jon var 13 år. 
Anledningen var att farsan sa nej till att köpa en färdig Volvo-EPA. 
Då fick han lägga beslag på sistnämndes gamla SAAB Herrgårdsvagn som blev första försöket till EPA. Först målades den kycklinggul (vilket garaget också blev) men ändrades sedan till svart och gul.
När Jon växt ur EPA-åldern och började jobba på sitt examensarbete i gymnasiets Teknikprogram blev det inte helt oväntat ombyggnad av morsans gröna V4 årsmodell 74 till en SAAB V6 med helt annat utseende, flipfront, taksänkt osv. Då blev det Petters tur att sätta igång i garaget - ombyggnad av Jons gamla EPA i egen tappning. Petter ändrade Jons bulliga EPA med återgång till mer ursprungstappning av Herrgårdsvagnens kaross. Den målades sedan om till blanksvart med originalkrom.
Petter började också ett examensarbete i gymnasiets industriprogram - bygge av en egen skoter från konstruktion, rörkrökning, glasfibergjutning av balja osv.
Petter hann klart sitt examensarbete i årskurs 3 till skillnad från Jons bilbygge som var tänkt vara klar för att köra till balen i årskurs 3. Den blev körklar först ett par år senare under lumpen när även lillebror fick in och bygga.
Jon har ändrat sitt bygge ett par gånger sedan dess och har bl a vunnit priset som 
Peoples choice vid Street Cars Fest Finals i Stockholm efter att ha blivit utsedd till Norrlands fetaste gatbil vid Noliamässan i Umeå sommaren 2009.
Vid balen 2010 kom den äntligen till bruk som bil i balkaravanen.
Petter har också hunnit konstruera och bygga en helst ny skoter igen som användes flitigt under vintersäsongen 2009/2010.
Den är nu under ombyggnad igen till vintersäsong 2010/2011, så till den grad att en ny originalmaskin inte kommer ifråga.

Under åren har också morfars gamla 142: också förfinats och moderniserats.
Du kan också läsa mer om både Jons bilbygge i ett par nummer av Bilsport.
Petters båda skotrar finns också att läsa om i ett par nummer av Snowrider

Ursprungliga verkstadskarriären startade båda bröderna alltså hemma i villagaraget hos föräldrarna i Umgransele. Till vissa grannars förtret stod garageportarna ofta öppna långt in på nätterna, med ungdomarna i byn samlade.

IDAG

Idag svetsar vi i både aluminium, rostfritt och stål.
Vi reparerar, skogsmaskiner och entreprenadmaskiner.
Vi bygger om maskiner efter kunders önskemål.
Servar Snöskotrar

Vi reparerar och konstruerar tillbehör till skotrar som t ex betterboards, vänstergas.
I vår butik finns allt från tillbehör och reservdelar till skotrar och crossar, crosskläder, skyddsutrustning, oljor mm.
 

Förlängning till Rush

S-mod AB © 2011

Före

Efter

Före

Efter